2017

Januar 2017

Det var en glædelig oplevelse, at besøge Langemadeløbet en af de allerførste dage i det nye år. Ikke nok med at vejret viste sige fra sin bedste side med masser af solskin, der var også mange tegn på liv i bækken.

Hele 24 sikre gydebanker talte jeg mig frem til, hvoraf de alle, på nær én, lå på det genoprettede stykke. Der var "gamle" banker, men også helt frisk banker, så det ser ud til, at der stadig er opgang. Nogle af gydebankerne var tydeligvis lavet af store fisk.

En af "de skyldige" fandt jeg også, om end død. En hanfisk på cirka 45 cm. Derudover fandt jeg to fisk på 15-20 cm. Ligeledes døde. Man kunne fristes til at tænke på forurening, men det er ikke tilfældet, for en enkelt mindre sprællevende ørred sås også. Man må nok bare konkludere, at det er hårdt at være ørred i en strømfyldt vinterbæk.

Der er naturligvis mange flere ørreder i bækken, men de er gode til at skjule sige i grøden, i høller og under udhængende brinker.

Kim

Stor opgang i Langemade-løbet (Tranderup Dal)

Pæn tilslutning til arrangement trods barskt vejr

Da foreningen valgte d. 7. januar til at vise Langemadeløbet og bækkens gydegruber frem for offentligheden, kunne man ikke vide, at det skulle blive en så kold, isglat og forblæst dag, som det var tilfældet. Det var derfor glædeligt, at en del mennesker trodsede elementerne og alligevel deltog i arrangementet. I alt var vi 10-12 stykker.

Undervejs på turen fortalte Carsten og Kim om bækken og dens beboere. Om gydebanker, havørredens biologi og adfærd. Samtidig talte vi gydebanker, og vi nåede op på hele 29 stykker. Dermed kunne vi konstatere, at der stadig er opgang i bækken, hvilket også var tydeligt at se. En del af bankerne var helt friske.

Undervejs var der mange, der ytrede, at det var interessant og at de var blevet meget klogere, så missionen var fuldført. Eneste minus var, at vi ingen ørreder så, men at de var der, var vi i ikke tvivl om.

Det er nok ikke sidste gang, at vi afholder et sådan arrangement.

April 2017

Fint vejr - fine fangster

Ret beset har dette forårs fangster ikke været værd at skrive hjem om - indtil nu i hvert fald.  Generelt  har fiskene været svære at finde, og når man endelig har fundet dem, så har de været svære at få til at hugge.

Men nu, nu sker det ..... glemt er vinterens smalhans, feberen er over os, og arbejdet skal hurtigt overståes, så vi kan komme ud.  For som ved et trylleslag har havørrederne indtaget vore kyster, og de er i stødet og hugger godt, sådan da, for  der er stadig  fisk, der hugger forsigtigt eller slet ikke. Og det er irriterende nok de store. Sådan én havde jeg selv i weekenden. Lige et hurtigt hug på bombarda/flue, og så fri af vandet i et meterhøjt spring. Flot fisk på omkring de 4 kg. Heldigvis var den på så kort tid, at jeg næsten ikke kunne nå at blive ærgerlig. Men også kun næsten .... Weekenden bød, for mit vedkommende  på  fire fisk til statistikken, største på 1,8  kg, så det var fint.  Mest underlige fisk var helt klart den hanfisk, jeg fik d. 2. april; i fuld yngledragt, med slimet hud, god kondition og med mælken, der flød ud af den. Man må sige, at den var lidt sent ude (eller meget tidligt) og en villig dame finder den næppe i den kommende tid.  Den fik dog friheden, så den kunne forfølge drømmen.

Lige et opråb til alle vi bevidste sportsfiskere, der færdes langs vore kyster for tiden. Tag lige en ekstra pose med og saml bare lidt af alt det affald, der ligger rundt langs vore kyster. Vinterens ekstrordinære højvande har helt sikkkert skyllet mere skidt ud i havet, end vi normalt ser. Det skulle nødig gå så galt, at det kan være svært af få et foto af vores fangster på stranden, uden at der skal affald med.  Sådan sat lidt på spidsen :-)

KIM

Som Kim tidligere har beskrevet på denne side, har der været masser af gydninger i det nye vandløb i Tranderupdal, Langemadeløbet. Men så er det jo meget spændende, om der kom noget ud af det, var forholdene gode nok, er vandkvaliteten god nok, der er mange faktorer der spiller ind. Jeg gik derfor en tur langs vandløbet her i weekenden, medbringende et lille "børnefiskenet" for at se hvad der kunne fanges i det.

De første 5-6 forsøg gav kun tanglopper og myggelarver, så det var jo ikke så opmuntrende, var det så fordi der ikke var yngel, eller er de bare svære at fange i nettet.

Jeg var optimistisk og prøvede at bevæge nettet på forskellige måder, og lige pludselig lykkedes det at finde teknikken, og en lille fin havørred var i nettet.

Et par forsøg mere og der var en mere, så var der 2 så var der 4.

Det er nok den bedste fiskeoplevelse jeg har haft i år, (måske lige bortset fra en 3 kg. havørred i marts), allerede første år efter vandløbet er genskabt, er der yngel, og mon ikke der er mange, når de kan fanges i et lille net.

Det bliver spændende at følge med i hvordan de trives der, og til efterårer har de jo fået en størrelse, så vi kan se dem når vi går en tur langs med bækken.

Og om et par år kan vi fange "vores egne" havørred.

Knæk og bræk

Carsten

April - havørredfiskerens drømmemåned??

April er ofte den måned, havørredfiskere på kysten betegner som årets topmåned, men der er bare det ved havørredfiskeri, at det ofte er vældigt uforudsigeligt. Så selv om forventningerne til aprils fiskeri, også i år, var temmelig høje, grundet endnu en lun vinter, så blev disse forventninger gjort godt og vel til skamme. Da de fleste sportsfiskere nok kan blive enige om, at der er mange havørreder i havet, hvilket kan ses af de sidste års store opgange i de danske åer, så må der være andre årsager til det sløve fiskeri. Og her er det nærliggende at give vejret skylden; april lagde ellers lunt fra land, med samme vejrtype, som marts leverede. Siden da gik det ned ad bakke - faktisk så meget ned ad bakke, at 2. halvdel af måneden blev mellem 2 og 3°C koldere end 1. halvdel.

Ja, faktisk var højeste temperatur i marts (21,5 grader), højere end der kunne præsteres i april, hvilket ikke er sket siden 1973. Lave luft-temperaturer giver lave temperaturer i der kystnære vand, og dermed ikke  den eksplosion af liv vi normalt ser af liv langs kysterne i april. Og er der ikke mad, så udebliver havørrederne. Vi handler jo heller ikke i Netto, hvis der ingen varer er, men kører et andet sted hen. Så måske opholder havørrederne dette forår sig i virkeligheden på dybere vand, hvor fødeudbudet måske er større. Og måske lever maj op til de forventninger, vi havde til april. Måske, måske .... sandheden er jo, at vi stadig har meget at lære om havørredens adfærd, og håbet er, at det aldrig rigtig lykkes. For charmen ved havørredfiskeri er jo netop, at vi aldrig ved hvordan dagens fiskeri forløber.

Når det så er sagt, så ER der faktisk fanget fisk i april, også pæne fisk. Regnbue på mellem 3,5 og 4 kg, en del havørreder mellem 60 cm og 70 cm, og en enkelt over 70 cm har jeg hørt om. Og så er der jo alle dem, som vi aldrig hører om. Havde jeg f.esk. ikke gået en tur langs Borgnæs Nakke en dag sidst i april, så havde jeg ikke set, at der var fanget en fisk tæt på de 70 cm, netop denne dag. Så det kan lade sig gøre, men nemt er det ikke. Og nu er hornfisken her, og det betyder for nogen, at fiskestangen udskiftes med hakkejernet, så der nu er mere plads på kysten.

Ærø Sportsfiskerforening på Facebook

ÆSF er nu kommet på FB. Ideen er, at man her lynhurtigt kan oploade sine fangster, så andre kan blive inspireret. Siden administreres af Jo Hoang Vu.

Nyt fra bækken

August 2017

September 2017

I starten af august havde vi på Ærø besøg af DTU-Aqua, der,

som led i en landsdækkende undersøgelse, kom til øen for at

få et billede af bestandsudviklingen i de ærøske vandløb. Det

skulle heldigvis vise sig at være en positiv oplevelse. For er

der ørreder i bækken, så har vandløbet også en vis kvalitet.

Her er resultatet af undersøgelserne:

Skytsbæk: 5 bækørred 20-26 cm

Kirkebæk: 14 yngel og 5 stk.  2 års

Eskebæk: 1 yngel og 4 stk. 2 års.

Langemade: 48 yngel på 20 meter vandløb.

Møllesørenden: 5 udsættere fra forårets udsætning, der er

svømmet den forkerte vej..

Største overraskelse var uden tvivl Skytsbækken, som vi

ikke havde de store forhåbninger til. Og sjovt at se, at Ærø

huser en decideret bækørredbestand.

Glædeligt er det naturligvis også, at Langemadeløbet/Tranderup

Dal-bækken er blevet så fint et vandløb efter frilæggelsen af

bækken.

Så tillykke til os og hele Ærø med det fine resultat!

Under overfladen

Det er de færreste, der ved, hvad der gemmer sig under overfladen, når  de bevæger os rundt deroppe  langs kysten med en evigt svirpende stang, men det er faktisk ikke så lidt, også selv om havet kan virke  "dødt".  På et nyligt dyk, så jeg næsten alt andet en havørred. I flæng kan jeg af fisk nævne skrubbe, multe snippe, diverse kutlingearter, tangspræl, tangsnarre, savgylte, havkaruds, brisling m.m. Men det var også pænt meget. Og så er der også det med skønheden og roen dernede, den er uforlignelig!                                                            Kim

Så er programmet til årets Ærø HavørredWeekend på gaden. Programmet kan købes hos XL i Marstal, Dagli'Brugsen i Søby og hos Creutz's Boghandel i Ærøskøbing, eller bestilles på aeroesportsfisker@gmail.com

Se programmet med præmier og regler under "Ærø Havørredweekend" her på hjemmesiden.

Så er der program til ÆHW.

Årets Havørredweekend

Så er der referat og resultatliste fra Ærø Havørredweekend 2017. Se mere på "Ærø Havørredweekend".